Bagaimana Cara Untuk Menyelenggara Kereta
Penyelenggaraan kereta
Jika anda membeli kereta baru, sudah pasti pengedar kereta tesebut akan memberi anda sebuah buku yang menyatakan bila kereta anda patut diservis (panduan pengeluar). Jika panduan pengeluar tersebut tidak ada, secara amnya kereta perlu servis di mana-mana pusat servis daripada 6,000 kepada 10,000 km atau setahun sekali jika di bawah jarak tersebut.
Kepentingan penyelenggaraan kereta
Kepentingan menyelenggara sesebuah kenderaan terutamanya kereta adalah untuk memanjangkan jangka hayat kenderaan anda. Jika penyelenggaraan tidak dilakukan, akan mengakibatkan jangka hayat kenderaan anda semakin pendek. INGAT!! Jika tidak menyelenggara kenderaan juga akan mengakibatkan nyawa anda semakin pendek dengan insiden-insiden yang diakibatkan oleh tidak menyelenggara kenderaan.
Selain itu juga, anda boleh jimat hampir 50%!! dengan menyelenggara kenderaan anda sendiri.
Penyelenggaraan kereta adalah:
- periksa tahap minyak
- tahap penyejuk enjin (air coolant)
- tahap air basuhan cermin depan (whiper)
- tahap cecair brek hidraulik
- tekanan tayar dan kerosakan tayar seperti luka dan perut buncit. Kedalaman bunga tayar hendaklah sekurang-kurangnya 1.6mm sekitar lilitan keseluruhan pusat 3/4 keluasan tayar. Semak untuk penanda keselamatan.
- petunjuk, brek, belakang dan kepala lampu
Senarai peralatan untuk servis
Untuk perkhidmatan kereta anda, senarai semak perkhidmatan kereta perlu disusun. Senarai semak servis selalunya boleh ditemui di manual perkhidmatan kereta anda atau dokumen.
Jika maklumat ini tidak boleh didapati menggunakan perkhidmatan kereta senarai semak alat di bawah:
- pembuka/pengunci penapis minyak
- pembuka 'spark plug'
- set soket atau sepana untuk membuka plug takung minyak untuk membuang minyak
- pemutar skru untuk memutar kes penapis udara jika berkenaan. Klip mungkin berlaku alternatif
- jack kereta dan gandar berdiri
- penguji antibeku (di negara yang sejuk-sejuk saja nohh)
- pan takungan minyak
Senarai bahagian yang diservis:
- minyak enjin - bertanya di pusat servis kereta anda bagi jenis mengenalpasti minyak yang sesuai
- penapis minyak - menggunakan penapis berkualiti berjenama dan sesuai untuk kereta anda
- plug buang minyak enjin (drain plug) - menggunakan plug buang minyak enjin tidak yang lama
- palam pencucuh (spark plug) - sekali lagi baik palam berjenama berkualiti
- penapis udara
- antibeku (di negara yang sejuk-sejuk saja noh)
Penukaran Minyak Enjin
Mari kita mulakan dengan penukaran minyak enjin. Minyak enjin haruslah panas sebelum dibuang kerana minyak yang panas lebih cair berbanding minyak sejuk (pekat). Panaskan enjin selama 15 minit atau lebih sebelum tukar minyak enjin. Pastikan anda menukar minyak di atas permukaan yang rata bagi mengelakkan minyak bertakung. Jack kereta dan letak gandar berdiri untuk keselamatan. Buka penutup minyak di bahagian atas enjin. Kegagalan untuk berbuat demikian boleh menyebabkan vakum semasa pembuangan minyak, menyebabkan tidak semua minyak yang dikeluarkan. Letakkan takung minyak di bawah plug pembuangan minyak dan longkang. Minyak enjin boleh menjadi sangat panas jadi buka dengan berhati-hati.
Penapis minyak
Pusingkan pembuka penapis lawan jam bagi membuka penapis. Penapis mungkin masih mempunyai banyak minyak didalamnya, berhati-hati supaya tidak menumpahkan minyak. Pastikan tempat duduk penapis pada enjin bersih. Kemudian pasang penapis minyak baru dan perlahan-lahan mengetatkan dengan pembuka penapis minyak. Pastikan tidak terlebih mengetatkan kerana boleh merosakkan thread.
Sambung penukaran minyak enjin
Pembuangan minyak ini boleh mengambil masa beberapa minit untuk habis keluar. Apabila enjin mengalir sepenuhnya, menggantikan drain plug menggunakan drain plug baru dan mengisi semula enjin dengan minyak baru. Ia adalah penting untuk mengisi semula enjin dengan minyak perlahan-lahan membuat pemeriksaan berkala enjin tahap penunjuk minyak pada batang celup kereta itu. Setelah tahap minyak adalah sedikit di bawah penanda maksimum pada mencelup stik itu, tutup penutup minyak bahagian atas enjin hidupkan dan menjalankan enjin anda selama kira-kira 10 minit. Mematikan enjin dan periksa sekali lagi tahap minyak menggunakan mencelup stik itu. Akhirnya membuat pemeriksaan bagi apa-apa kebocoran pada drain plug.
Bagaimana untuk melupuskan minyak enjin
Melupuskan minyak enjin ke tanah adalah sangat toksik dan boleh memasuki bekalan air. Ia juga menyalahi undang-undang untuk melupuskan minyak di sampah dan membuang ke longkang. Minyak enjin yang digunakan perlu dilupuskan secara bertanggungjawab dengan mencari tempat mengitar semula.
Menukar palam pencucuh (spark plug)
Sebelum mengeluarkan palam pencucuh lama, memastikan tiada serpihan sekitar ruang yang boleh jatuh ke dalam ruang pencucuhan. Menggunakan jenama spark plug yang berkualiti baik dengan elektrod teras tembaga, masukkan palam sehingga tangan ketat. Terus mengetatkan palam dengan palam pencucuh alat penyingkiran untuk lagi 1/4 1/2 giliran alat yang memastikan bahawa anda tidak lebih-mengetatkan kerana ini boleh menyebabkan kerosakan thread.
Penapis udara
Pemasangan penapis udara baru adalah satu proses yang mudah. Penapis udara perumahan boleh dijamin oleh skru atau hanya klip pada. Penapis udara baru hanya perlu digugurkan masuk
Antibeku (di negara yang sejuk)
Pastikan enjin telah sejuk secukupnya sebelum membuka penutup pada takungan penyejuk. Tangki coolant boleh berada di bawah tekanan dengan air panas mendidih terkandung. Warna cecair harus biru, hijau atau merah jambu bergantung kepada warna bahan antibeku.
Apa-apa perubahan warna atau minyak yang lain di dalam tangki penyejuk perlu disiasat oleh pakar.
Penguji bahan antibeku adalah murah dan mudah untuk digunakan. Ia akan mengandungi arahan mengenai cara untuk menggunakan dan mengekalkan tahap yang betul bahan antibeku.
Periksa penyelenggaraan tambahan
Apabila menukar palam pencucuh, periksa lead bagi mengelakkan kerosakan. Lead yang bagus akan bertahan paling lama hampir 10 tahun.
Timing belt perlu diperiksa untuk tanda-tanda haus dan lusuh. Ini timing belt biasanya tidak perlu ditukar apabila setiap kali servis walaupun dengan menukar timing belt dengan kerap akan mengurangkan risiko kerosakan enjin. Tetapi AWAS!!, jangan ambil mudah dengan penjagaan timing belt ini kerana boleh mengakibatkan kerosakan total pada enjin anda ( beter tukar enjin baru).
Sekiranya saya perkhidmatan kereta saya sendiri?
Jika kereta anda masih mempunyai jaminan pengeluar, jaminan itu mungkin menyatakan bahawa ia mesti servis di seluruh dealer mereka. Yang diservis oleh diri sendiri atau oleh pembekal perkhidmatan yang lain boleh menghilangkan jaminan(warranty) kereta anda.
Ia juga bernilai mengingati bahawa jika anda ingin menyimpan kereta dengan sejarah perkhidmatan, self servis kereta anda, sejarah cap perkhidmatan tidak akan diterbitkan dalam buku perkhidmatan anda.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan